AJAX LIFE PRESENTEERT... NIEUWE UITGAANS- EN SPORTKLEDING ajaxjfe Kleren maken de man. Een oud spreekwoord, maar nog steeds actueel. Reden genoeg om de nieuwe uitgaans- en sportkleding van Ajax onder de loep te nemen. Ajax Life presenteert... de kleding voor het seizoen '94/'95. UMBRO Het winkelpand van Oger Lusink in de PC Hooftstraat in Amsterdam is net open. De herenpakken, op kleur gesorteerd aan de rekken wachten op een nieuwe eigenaar. Klaar om gedragen te worden. De inrich ting van het pand straalt klasse uit. Leren banken, antieke kasten en vooral veel ruimte moeten het de gasten naar hun zin maken. Oger Fashion is sinds vorig jaar verant woordelijk voor de uitgaanskleding van de spelers en het bestuur van Ajax. De don kergrijze pakken, blauwe overhemden en rode stropdassen met witte stippen deden het goed het afgelopen sei zoen. Vandaar dat het be stuur opnieuw een verzoek indiende. "Het bestuur van Ajax heeft van te voren al wat wensen kenbaar gemaakt", vertelt Oger Lusink. "Wij werken dat dan verder uit en komen met enkele voorstellen terug bij het bestuur. Zo wilde men dit jaar absoluut de Ajax- kleuren rood en wit niet in het pak terug laten komen." En zo geschiedde. Omdat Ajax dit seizoen uitkomt in de Champions League, gaan ze op sjiek: donkerblauw, evenals FC Barcelona en AC Milan. De pakken van de spelers hebben een moder ne snit: drie-knoops-enkel hooggesloten met twee zijsplitten, de pakken van het bestuur zijn iets klassieker: dubbelknoops. Onder de marine-blauwe pakken dragen de heren een ecru overhemd met patch work stropdas, waarin de kleuren donker blauw en ecru terugkomen. De pakken zijn uitgevoerd in een zeer moderne stof, net als vorig jaar. Oger Lusink: "Hyperperfor mance is een dunne wol. Deze stof heeft alleen maar voordelen. Het draagt licht, het is koel in de zomer en warm in de winter en het kreukt niet. En vooral dat laatste is erg belangrijk, in verband met lange reizen in de bus of in het vliegtuig." Er is dit jaar niet gekozen voor een wollen overjas, maar voor een regenjas. Grijs blauw met kasjmier gevoerd. De pakken worden voor elke speler keurig op maat gemaakt. Ze krijgen een jasje, twee broeken, drie hemden en twee das sen. "Het is altijd leuk om voor Ajax te werken. Voetballers zijn toch ijdel", meent Lusink. "Ze willen er goed uitzien. Kleding is dan ook een dankbaar object. Ze komen hier in spijkerjasjes binnen en zodra ze het pak aan hebben, zijn het meteen hele andere mannen." Liefhebbers van voetbalshirts kijken vast en zeker hun ogen uit in Ouderkerk a/d Amstel. Daar is in de Ambachtenstraat Umbro Nederland, Teamsport B.V. geves tigd. Oude Ajax-shirts prijken aan de wan den. Maar ook de uit- en thuisshirts van Engeland, Brazilië, AC Milan en Manches ter United hebben hun eigen plekje. Um bro International heeft vanaf 1989 een contract met Ajax. Inmiddels is dit con tract verlengd tot 1999. "Dat betekent dat wij een bepaald bedrag en kleding aan Ajax leveren en dat wij in ruil daarvoor recht hebben op het gebruik van het Ajax-logo", legt directeur Wil Langenberg uit, tevens directeur van Fan Promotions. "Onze doelstelling is een zo groot mogelijk pu bliek te bereiken. Ajax is een van de teams om daarvoor in aanmerking te komen." En inmiddels heeft het al heel wat vruch ten afgeworpen voor Umbro. Er zijn een heleboel produkten op de markt verkrijg baar die het Ajax-logo dragen. T-shirts, rugzakken, ballen, schoenen, trainingspak ken en zelfs broodtrommels en drinkbe kers voor de allerkleinsten. Het landskam pioenschap heeft daarbij nog voor een omzetstijging van 20 gezorgd. Maar volgens Langenberg is er sowieso een stijgende lijn te constateren als het om de verkoop van T-shirts gaat. "Mensen willen zich meer en meer verbonden voe len met hun club. Kinderen en ouders gaan in Ajax-shirts naar een wedstrijd." De kleding van Umbro wordt ontworpen in Engeland in overleg met Ajax. Zo is het witte thuisshirt met de rode balk in het midden altijd hetzelfde, op kleine verande ringen aan de boordjes en mouwtjes na en de prints in de stof. De broekjes zijn, in tegenstelling tot de laatste mode, bij Ajax nog steeds kort. Op de uitshirts kunnen de ontwerpers zich pas echt uitleven. "Deze shirts worden veel verkocht, omdat ze maar een seizoen gemaakt worden," vertelt Langenberg. "Een echt collectors item dus." De trend in kleuren dit jaar is dark blue en berry red. De broek en sok ken zijn voornamelijk donkerblauw, het shirt is een combinatie van beide kleuren. Het boordje heeft wat weg van een polo kraag en is afgewerkt met wit. De trai ningspakken zijn bordeaux-rood. De shirts zijn gemaakt van hoogwaardige polyesters, omdat deze stof de kleur goed houdt. Katoen is moeilijk te bewerken en krimpt boven dien. Het logo van Ajax en de hoofdsponsor worden niet in de stof geweven, maar liggen er als het ware op vastgeplakt. Flocking heet deze methode. Dit heeft als voordeel dat de letters op een foto altijd duidelijk naar voren komen. "Ajax ademt altijd een bepaalde sfeer. Arrogantie, brutaliteit, jong, nieuw, modern en uitdagend. Dat is allemaal terug te vin den in het nieuwe uitshirt", meent Langenberg. Volgens hem is het nog steeds een grote slag om een club binnen te halen. "We zijn altijd gewikkeld in een grote strijd met andere merken. Maar Um bro heeft het voordeel dat het vanaf 1924 alleen gespecialiseerd is in voetbal. Daar om kunnen wij ons ook meer permitte ren." Zelf is Wil Langenberg groot bewon deraar van Wim Jonk. Drie muren in zijn kantoor worden bedekt met een foto, schilderij en een oranje-shirt van de ex- Ajacied. Langenberg: "Als je niet van voet bal houdt, kan je hier niet werken. Dan sta je gegarandeerd buitenspel." Bettina Jacobs

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 1994 | | pagina 40