„ONS MERK IS NET ZO EMOTIONEEL ALS DE CLUB VAN AJAX" AJAJ1IFE Sony Nederland verlengde on langs het sponsorcontract met Ajax, nadat het merk de afgelopen drie jaar als co-sponsor had afgesloten. Daarom staat het markante blauwe Sony-reclame- bord ook de komende jaren weer prominent op de cornerplaatsen van het Ajax-stadion en dat zal ook in het nieuwe stadion straks het geval zijn. EMOTIE, DAAR GAAT HET OM SONY GEWOON DE NUMMER 1 SAMEN MET AJAX We spreken over Sony en Ajax met Ad junct Directeur Jan van Grondelle, die in zijn functie als Senior General Manager Communicatie ook de sponsorbelangen van dit populaire audio- en videomerk be hartigt. Een interview. Sony werd in 1961 in Nederland geïntro duceerd en wist al vanaf het allereerste moment de consument emotioneel bij het merk te betrekken. In jarenlange smaak makende reclame-campagnes stak het Japanse merk zijn nek uit in velerlei opzichten. Van Grondelle: „Eigenlijk zou je best een parallel kunnen trekken met de uitstraling van Ajax. Een club, die emoties oproept. Niet alleen in Amsterdam, maar ook in de rest van Nederland en ook nog eens ver daarbuiten. Zo wakkert Ajax al vele jaren emotionele betrokkenheid aan tussen enerzijds club en clubprestaties en anderzijds publiek en sponsors. Ajax is natuurlijk puur Amsterdams. Met de kenmerken van de Amsterdammer: haantje de voorste, tikkeltje brutaal, soms wat provocerend maar uiterst slim en sympathiek. Een vereniging, die zijn nek uitsteekt en waarbij je je gewoon prettig thuisvoelt. Zo is het in feite ook met Sony. Wij willen graag, zeg maar, het slimste jongetje van de klas zijn. Voorop lopen als 't gaat om produktvernieuwing, reclame activiteiten en sponsoringsprojecten. Maar, let wel, je moet als basis natuurlijk wel met een goed produkt op de markt komen. Qua vormgeving, kwaliteit, service en prijs. Want alleen aan emotionele bla bla verhalen heb je natuurlijk niet veel. En dat is met Ajax net zo. Als er niet wordt gepresteerd, blijft het publiek toch wat minder positief, al zullen de echte Ajax- supporters door dik en dun blijven komen." Het merk Sony is na 33 jaar op de Neder landse markt niet meer weg te denken uit de wereld van audio- en video-apparatuur. In de afgelopen jaren heeft het bedrijf vele noviteiten ontwikkeld waarvan de Trini tron tv, de Video8 camera, de Walkman, Discman en de MiniDisc succesvolle voor beelden zijn. Van Grondelle: „Met gepaste bescheiden heid mogen we best vaststellen dat wij een leidende positie hebben op de markt van consumenten-elektronica. Niet alleen in Nederland maar ook in vele landen daar buiten. In ons eigen land zijn we al zo'n drie jaar marktleider, nadat we jarenlang als een soort Joop Zoetemelk op de tweede plaats zaten. Maar ja, er komt dan een moment, dat je zo doorgroeit dat je ook die prominente eerste plaats wilt bereiken. Het publiek is daar eigenlijk de oorzaak van, want dat koopt onze produk- ten en dat bepaalt het succes van een merk. Ook de komende jaren blijft de sponsor relatie tussen Ajax en Sony bestaan. „Wij zijn blij met een verlenging van ons con tract en zullen ook in het nieuwe seizoen weer proberen er maximaal gebruik van te maken. Onze vakhandelaren hebben in groepsverband al menige thuiswedstrijd bezocht, voornamelijk in het Olympisch Stadion, omdat daar beter mogelijkheden zijn veel mensen te ontvangen. Als straks het nieuwe stadion klaar is, hebben wij er niet alleen een fraaie skybox, maar zullen wij ook dan weer onze afnemers gastvrij tijdens belangrijke wedstrijden gaan ont vangen", aldus Jan van Grondelle. jan van Grondelle (Sony Nederland)

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 1994 | | pagina 40